Vaše dotazy a odpovědi

Na téma: spotřebitelská problematika, finanční gramotnost, exekuce dluhy

 Odpovědi 151 - 160 z celkem 293
Strana:    ««  «  13  14  15  16  17  18  19  »  »» 
Dotaz z 30.04.2018 13:05
Dobrý den,
Mám jeden rok starou pračku a má poruchu. Je ještě v záruce a tak se chci zeptat, kdo hradí cestu do opravny.

S pozdravem K.N.
Odpověď z 30.04.2018 13:06
Dobrý den pane Nejedlý,
domnívám se že postačí zavolat servisního technika na danou značku pračky a ten by měl pračku opravit na místě. Pokud bude oprava rozsáhlejšího charakteru, myslím, ze si ji smluvní servis odveze na vlastní náklady neboť je v záruce. V případě, že by se na danou věc nevztahovala záruka, jednalo by se o mechanické opotřebení spotřebitelem je nutné se domluvit s opravnou.
Pak je na zvážení, zda máte zájem se spojit se znalcem v oboru a nechat posoudit zda šlo o vadu výrobku či o mechanické poškození a znovu se obrátit s odpovědí na prodávajícího a požadovat nápravu. Dále máte moznost odstoupit od smlouvy z důvodu pozdního vyřízení reklamace prodejcem. Náklady s spojené s reklamací můžete požadovat od prodejce. Vzory dopisů jsou na internetu.
Za poradnu Mgr. Irena Šimečková- sociální pracovnice
Dotaz z 30.04.2018 13:03
Dobrý den,
zakoupila jsem si v RENO obuv dámské boty s gumovou podrážkou. Datum 14.3.2018. Na začátku května jsem zjistila, že spodní část podrážky ( pata) u obou bot začíná být poměrně prošlapaná, což mi po ani ne 2,5 měsících nošení přijde rychlé poškození.
Mám uplatnit klasickou reklamaci nebo požadovat výměnu obuvi. S pozdravem Ch.
Odpověď z 30.04.2018 13:05
Dobrý den paní Ch.,
domnívám se, že je nutné zajít do obchodu a sepsat klasický reklamační protokol. Reklamace podléhá 30 dnům. Pokud bude kladná prodejce skutečně může provést výměnu obuvi, opravit je na vlastní náklady nebo vám umožní výběr jiného zboží, či poskytne slevu.
Pokud bude reklamace zamítnutá je dobré se obrátit na odborníka. Zboží, na kterém se projeví vada během 6 měsíců se bere za takové, jakoby už vadu mělo v době zakoupení. Proto je dobré nechat udělat znalecký posudek a zjistit odborné vyjádření. S tím můžete znovu k prodejci a znovu řešit reklamaci. Prodávající pak musí prokázat opak.
S pozdravem Mgr. Irena Šimečková- sociální pracovník
Dotaz z 22.02.2018 10:15
Dobrý den,
můžete mi prosim poradit v této věci: asi před 2 lety jsem si vzala spotřebitelský úvěr, abychom se synem mohli rozšiřit podnik.aktivity. Teď jsem od června 2017 na neschopence ( měla jsem rakovinu, teď po operaci jsem “zdravá”, přesto ještě bude moje léčba trvat nejméně půl roku), pobirám nemocenskou cca 4500Kč, a k 8.1.2018 jsem ukončila podnikáni, v kterém pokračuje syn. Do ledna 2018 úvěr platil, ale teď platit odmitá. Co mohu v této situaci dělat, jak se k tomu můžu postavit? Děkuji za odpověď.
Odpověď z 28.02.2018 22:28
Dobrý den,
v případě, že jsou splátky moc vysoké, kontaktujte co nejdříve společnost, kde jste si úvěr vzali a pokuste se domluvit na jejich snížení. Další možností je domluvit si odklad splátek, přístup společností je velmi individuální. Promluvte si o splácení úvěru se synem. V případě, že syn nebude úvěr splácet, může dojít např. k uplatnění sankčních úroků, smluvní pokutě, nevím jaké podmínky máte ujednány ve smlouvě. V případě, že nebudete reagovat na výzvy společnosti a nedojde k žádné domluvě, může se instituce obrátit na soud.
Doporučuji začít jednat s institucí, kde jste si úvěr vzala.
Za Bezplatnou právní poradnu Mgr. Irena Šimečková
Dotaz z 01.02.2018 05:54
Dobrý den,


dne 31.1.2018 nám byly doručovány zásilky od soudu obsahující platební rozkaz + žalobu. Vzhledem k tomu, že jsme nebyli v době doručování přítomni, šli jsme si zásilky vyzvednout na poštu, kde jsme ihned po předání zjistili, že zásilky od soudu jsou otevřené a tudíž se každý mohl seznámit s obsahem nebo s nimi manipulovat, proto jsme zásilky odmítli převzít a zásilky jsme reklamovali. Jak máme postupovat, když nejsme seznámeni s obsahem zásilky a zásilka měla být převzata do 10 dnů.


Děkujeme za odpověď obratem.


Křížovi
Odpověď z 08.02.2018 09:32
Dobrý den Křížovi,
určitě jste udělali dobře, že jste reklamovali poškozenou zásilku ihned na poště a předpokládám, že jste sepsali reklamační protokol. Pošta má na vyřízení reklamace 30-ti denní lhůtu. Dle zákona č. 29/2000 Sb., zákon o poštovních službách § 13 odst. 3 Je-li obsah poštovní zásilky poškozen nebo je neúplný, provozovatel hradí škodu ve výši rozdílu mezi cenou, kterou měla poštovní zásilka v době a místě jejího poštovního podání, a cenou, kterou by měla v době a místě poštovního podání poštovní zásilka poškozená nebo neúplná; je-li však účelné provést opravu, provozovatel hradí škodu ve výši nákladů opravy.

V případě, že budete s reklamací nespokojeni, můžete se obrátit na poštovního ombudsmana, více informací na https://www.ceskaposta.cz/o-ceske-poste/kontakty/postovni-ombudsman

Doporučuji obrátit se na příslušný soud s žádostí o předání dokumentu. Důležité je řešit to okamžitě, protože vám bude běžet lhůta pro případné odvolání.

Za Bezplatnou právní poradnu Mgr. Irena Šimečková- sociální pracovnice
Dotaz z 26.01.2018 12:54
Dobrý den zaujal mě článek pana Jardy kde píše o vydědění zadluženého syna.Máme to podobné jen možná s tím rozdílem že jsme se synem v kontaktu. Ale má dluhy, není u nás hlášen a žije na ubytovně. Když zavedeme řeč na jeho dluh který není malý a který nijak neřeší odpovídá že je to jeho věc ,jde to mimo nás, že je to jeho starost. Jenže bohužel nepatří mezi ty kteří za tou nápravou pospíchají.Nejsme už nejmladší a může se ledaco přihodit. Proto se ptám co se stane. Budeme potrestáni za syna dlužníka my rodiče tím že až tu jednou zůstane manžel nebo já tak přijde do baráku exekutor a vystěhuje toho kdo zůstal s tím že se musí zaplatit synuv dluh z dědického podílu? Přijde nám to nespravedlivé. Domek není na koho přepsat, druhý syn je mentálně nemocný a nesvéprávný. Je prosím nějaká možnost notářského zápisu že by se s našim majetkem disponovalo až po smrti OBOU RODIČŮ. Nebo se zkusit domluvit zda se vzdá dědictví. My ho vydědit nechceme ale obava co jednou nastane je velká. Omlouvám se že jsem se takhle rozepsala a budu ráda když mi poradíte. Děkuji Pavla.
Odpověď z 31.01.2018 11:10
Dobrý den, pokoušela jsem se odpověď na dotaz z WP. Dle mého názoru nespadá do WP, takže jsem jej ani nezakládala, kontakt kl. neuvedli. Ale raději zasílám. Koukala jsem, že nám do WP došel další dotaz, který se týká výživného na děti. Opět kl. neuvedl kontakt. Tedy nebudu odpovídat.
Příjemný den. Irena


Dobrý den,
syna můžete vydědit, ze zákonem stanovených důvodů. Dle občanského zákoníku č. 89/2012 Sb.
§ 1646
(1) Ze zákonných důvodů lze nepominutelného dědice vyděděním z jeho práva na povinný díl vyloučit, anebo jej v jeho právu zkrátit. Zůstavitel může vydědit nepominutelného dědice, který
a) mu neposkytl potřebnou pomoc v nouzi,
b) o zůstavitele neprojevuje opravdový zájem, jaký by projevovat měl,
c) byl odsouzen pro trestný čin spáchaný za okolností svědčících o jeho zvrhlé povaze nebo
d) vede trvale nezřízený život.
(2) Zůstavitel může vydědit i nepominutelného dědice, který je nezpůsobilý dědit, a proto je z dědického práva vyloučen.
(3) Přežije-li vyděděný potomek zůstavitele, nedědí ani potomci vyděděného potomka, ledaže zůstavitel projeví jinou vůli. Nedožije-li se vyděděný potomek smrti zůstavitele, pak jeho potomci dědí vyjma těch, kteří jsou samostatně vyloučeni z práva dědického.

§ 1647
Zůstavitel může vydědit i nepominutelného dědice, který je tak zadlužen nebo si počíná tak marnotratně, že tu je obava, že se pro jeho potomky nezachová povinný díl. Učinit to však může jen tak, že tento jeho povinný díl zůstaví dětem tohoto nepominutelného dědice, popřípadě, není-li jich, jejich potomkům.

§ 1648
Nevysloví-li zůstavitel důvod vydědění, má nepominutelný dědic právo na povinný díl, ledaže se proti němu prokáže zákonný důvod vydědění.

§ 1649
(1) Prohlášení o vydědění lze učinit nebo je lze změnit či zrušit stejným způsobem, jakým se pořizuje nebo ruší závěť.
(2) Stejným způsobem může zůstavitel prohlásit o některém z dědiců nikoli nepominutelných, jemuž svědčí zákonná dědická posloupnost, že pozůstalosti nenabude.

V případě, že tak neučiníte, má nárok Váš syn na jednu čtvrtinu zákonného dědického podílu.

Syn se může zříct dědického práva dle § 1484. Vše doporučuji konzultovat s notářem či advokátem.

Za Bezplatnou právní poradnu Mgr. Irena Šimečková
Dotaz z 22.12.2017 11:52
Dobrý den, těsn před vánocemi navštívil naší babičku člověk, který jí nechal podepsat změnu zdravotní pojišťovny. Jak máme situaci řešit, když máme v obci zakázám podomní prodej a nesouhlasíme s tím? Děkuji
Odpověď z 29.12.2017 22:01
Dobrý den, změnu zdravotní pojišťovny můžete provést 1krát za 12 měsíců. Podle termínu, kdy o změnu požádáte, se stanete klientem nové pojišťovny buď k 1. lednu nebo k 1.červenci. Změnu je nutné nahlásit tři měsíce dopředu. V případě, že chce být u nové pojišťovny od ledna 2018, je nutné podat žádost do posledního září 2017. Pokud je podomní prodej ve Vaši obci zakázán, neváhejte kontaktovat městskou policii. Za porušení nařízení hrozí prodejci pokuta.
Za Bezplatnou právní poradnu Mgr. Irena Šimečková
Dotaz z 22.12.2017 11:38
Dobrý den, před dvěma měíci jsem zakoupila nádobí, které se dá mýt v myčce, ale hned po prvním šetrném mytí se obrázky částečně odlouplo. Prodejce mi sdělil, že jsem použila nešetrný prostředek na mytí a že mi reklamaci neuznává. Jak mám prosím postupovat? Děkuji Miluše
Odpověď z 22.01.2017 14:24
Dobrý den,
doporučuji se obrátit na znalce – seznam znalců naleznete na www.justice.cz, který prověří, zda informace podaná prodejcem souhlasí. Za posudek musíte zaplatit. Pokud vyjde posudek ve Váš prospěch, jeho cenu uhradí prodávající a reklamaci uzná. V opačném případě můžete záležitost řešit v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Za Bezplatnou právní poradnu Mrg. Irena Šimečková
Dotaz z 21.12.2017 11:34
Dobrý den, zakoupila jsem pro dítě k vánocům hračky, ale nevím jak vypadají atesty nezávadnosti. Děkuji Klára
Odpověď z 29.12.2017 21:59
Dobrý den Kláro, každá hračka, která je uvedena na trh Evropské unie, musí splnit technické požadavky (tzv. základní požadavky), které jsou v evropské směrnici 2009/48/ES ze dne 18. června 2009 o bezpečnosti hraček (implementovaná do nařízení vlády č. . 86/2011 Sb. z 9.3.2011). Hračky musí být opatřeny značením CE, informacemi pro spotřebitele, ES prohlášením o shodě a technickou dokumentací.
Na webových stránkách České obchodní inspekce můžete najít rizikové výrobky. Více na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-vyrobky/
Za Bezplatnou právní poradnu Mgr. Irena Šimečková
Dotaz z 20.12.2017 09:10
Dobrý den, zakoupila jsem v e-shopu zboží, kde byla přiložena fotka s tím, že se jedná o ilustrační foto a poznámka, že se barva výrobku může lišit. Když ale zboží přišlo neodpovídalo vůbec nabídce barevz e-shopu a nelíbí e mi. Nejde náhodou o klamavou reklamu?
Odpověď z 22.12.2017 11:31
Dobrý den,
klamavou reklamu definuje občanský zákoník č. 89/2012 sb., konkrétně § 2977 .
Dle § 2977 (1) Klamavá reklama je taková reklama, která souvisí s podnikáním nebo povoláním, sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob.
(2) Při posuzování, zda je reklama klamavá, se přihlédne ke všem jejím výrazným znakům. Zvláště se přihlédne k údajům, které reklama obsahuje ohledně
a) dostupnosti, povahy, provedení, složení, výrobního postupu, data výroby nebo poskytnutí, způsobilosti k určenému účelu, použitelnosti, množství, zeměpisného či obchodního původu, jakož i podrobnějšího vytčení a dalších znaků zboží nebo služeb včetně předpokládaných výsledků použití nebo výsledků a podstatných znaků provedených zkoušek či prověrek,
b) ceny nebo způsobu jejího určení,
c) podmínek, za nichž se zboží dodává nebo služba poskytuje, a
d) povahy, vlastností a práv zadavatele reklamy, jako jsou zejména jeho totožnost, majetek, odborná způsobilost, jeho práva duševního vlastnictví nebo jeho vyznamenání a pocty.
Vzhledem ke skutečnosti, že jste zboží koupila přes e-shop máte právo do 14 dnů od jeho obdržení od kupní smlouvy odstoupit.
Právo odstoupit od smlouvy máte v případě:
- podstatného porušení smlouvy (vada, která brání řádnému užívání věci
- opětovnému výskytu stejných odstranitelných vad
- většího počtu různých odstranitelných vad (min. tři najednou)
- nesplněná jakost zboží
- fikce podstatného porušení smlouvy v důsledku nevyřízení oprávněné reklamace ve lhůtě 30 dní.
Za Bezplatnou právní poradnu Mgr. Irena Šimečková
Dotaz z 20.12.2017 09:05
Dobrý den,
jak mám postupovat, když jsem zjistil, že bojler, který mám 4 měsíce nainstalovaný přestal někde těsnit. Nevím kde to je a obávám se, že to bude ve zdech, které jsou už opravené. Kdo bude platit náklady, pokud bude muset opravář vykopat trubky, které jsou už v začištěné zdi? Děkuji za odpověď
Odpověď z 22.12.2017 12:33
Dobrý den,
záležitost můžete řešit přes pojištění, pokud máte pojistku,
která by toto umožňovala.
V případě, že by se jednalo o skrytou vadu dle občanského zákoníku
č. 89/2012 Sb.-
§ 2112
(1) Neoznámil-li kupující vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji
mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, soud mu právo
z vadného plnění nepřizná. Jedná-li se o skrytou vadu, platí
totéž, nebyla-li vada oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji
kupující mohl při dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou
let po odevzdání věci.
(2) K účinkům podle odstavce 1 soud přihlédne jen k námitce
prodávajícího, že vada nebyla včas oznámena. Prodávající však
nemá právo na námitku, je-li vada důsledkem skutečnosti, o které
prodávající v době odevzdání věci věděl nebo musel vědět.
Doporučuji se obrátit co nejdříve na prodávajícího, vše mít
písemně zaznamenané.
Za Bezplatnou právní poradnu Mgr. Irena Šimečková

Strana:    ««  «  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  »  »» 


Kalendář akcí ICOSu:
Kontakty ICOSu
ICOS Český Krumlov, o.p.s.
ulice 5. května 251
381 01 Český Krumlov
telefon: 380 712 202
e-mail: icos@krumlov.cz
Podporují nás:

© 2001, 2015 ICOS Český Krumlov - all rights reserved.
Realizoval: WA.cz