Vaše dotazy a odpovědi

Na téma: Pracovní právo

 Odpovědi 51 - 60 z celkem 157
Strana:    ««  «  3  4  5  6  7  8  9  »  »» 
Dotaz z 03.03.2010 16:25
Dobrý den, můj dotaz je tento: za jakých podmínek a v jakém časovém objemu může zaměstnavatel nařídit zaměstnanci čerpání řádné dovolené ?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověď z 10.03.2010 17:43
Dobrý den,
Omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku. Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Odpověděla:
Mgr. Miloslava Hanousková
poradkyně Občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.

Dotaz z 02.03.2010 11:54
Dobrý den,

přítel pracoval od 02.05.2003 u dané firmy, kde měl pozici skladníka. Když přišel 04.01.2010 do práce byl odeslán svým nadřízeným k vyřízení papírů o ukončení pracovního poměru. Podepsal tedy se svým zaměstnavatelem Dohodu o ukončení pracovního procesu k 31.12.2009.

Později, když si šel pro výplatu, tak mu ji zaměstnavatel nechtěl dát a řekl mu, ať mu podepíše papír, kde se jednalo o uhrazení inventurního schodku ze 17.4.2009. Po téhle inventuře nedostal přítel nic k podepsání, takže schodek mohl být zmyšlen. Přítel tedy papír nepodepsal a výplatu také nedostal. Obrátil se tedy na Finanční úřad a den na to mu od zaměstnavatele přišla sms, ať si pro výplatu přijde a že nemusí nic podepisovat. Tím jsme to předpokládali tedy za vyřešené.

Po pár dnech, ale přišel dopis, kde se zaměstnavatel stále domáhá zaplacení inventurního schodku. Na to jsme mu odepsali také formou dopisu, kde jsme apelovali tím, že za celou dobu s přítelem nikdo nejednal o finanční ztrátě, která vznikla při inventuře 17.4.2009, a že předpokládáme, že stejnou dohodu o hmotné zodpovědnosti podle § 176 starého zákoníku práce mají uzavřenou i ostatní zaměstnanci skladu.
A ještě jsme v dopise podotkli, že nechápeme, proč se obrací s tímhle až poté co přítel již není v pracovním poměru.

Zaměstnavatel opět reaguje na naši písemnost s tím, že byla jeho chyba, že mu okamžitě nedal zboží k úhradě. A že na skladě také zboží přebývalo, takže přítel špatně kontrolovat nakládky a vykládky, nebo je nekotrolovat vůbec.

Chtěla bych ještě podotknout, že přítelova pracovní doba byla od 01:00 do 13:00, a sklad byl otevřen od 01:00 - 15:00hod.. A na svém úseku nebyl nikdy sám, vždy minimálně 2.

Co se s tím dá dělat a jak to máme dál řešit??

Děkuji za radu, s pozdravem Skákalová D.

Odpověď z 22.03.2010 13:52
Dobrý den,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku. Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Odpověděla:
Mgr. Miloslava Hanousková
poradkyně občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.

PS: abych mohla na Váš dotaz odpovědět, musela bych mít prokázáno, či by z Vašeho dotazu muselo jednoznačně vyplývat, že jde o porušení práv. Bohužel neměla jsem možnost seznámit se s pracovní smlouvou, dohodou o ukončení prac. poměru, či hmotnou odpovědností. V dotaze chyběly potřebné údaje.
Dotaz z 27.02.2010 11:19
Dobrý den,

dotaz se týká pracovního práva. Za jakoukoliv odpověď budu ráda. Chci se zeptat za svého přítele. Loňský rok 2009 v únoru pracoval 3týdny u živnostníka. Původně měl podepsanou smlouvu na 30.000kč hrubého. Bohužel se představy zaměstnavatele nesplnili a tak se zabývali jinou činností, která tolik nevydělávala. Nakonec řekl, že příteli zašle 16.000kč hrubého, to bylo vypočítáno na cca 9.600kč čistého. Přítel jeho přístup nevydržel a podal výpověď ve zkušební lhůtě.

Dodnes jsme peníze od živnostníka neviděli. Nevíme, jak se peněz domáhat a zda na to ještě po roce máme právo. Navíc přítel nemá ani zápočtový list, bez kterého mu odmítají vyplatit státní podporu, jelikož byl pak půl roku nezaměstnaný a nedoložil zápočtový list z posledního zaměstnání. Se ,,zaměstnavatelem" jsme se pokoušeli spojit a však má jiné číslo a dopis, který jsme zasílali s formulářem na zápočtový list od úřadu práce, nebyl vyzvednut a vrátil se.

Prosím o radu, jak to máme řešit a na koho se obrátit? Máme ještě po roce právo a máme nějakou šanci peníze získat?

Mockrát děkuji

N. Jirousková
Odpověď z 01.03.2010 10:58
Dobrý den,
ptáte se, jak řešit nevyplacení mzdy a nezaslání zápočtového listu. Nejprve bych Vás ráda ujistila, že na mzdu máte i po roce právo, promlčecí lhůta je v tomto případě obecná a činí 3 roky od vzniku nároku na vyplacení. Vzhledem k tomu, že nevím, zda živnostník ještě vykonává svou živnost, nejprve doporučuji vyhledat jeho kontaktní údaje v živnostenském popř. v obchodním rejstříku, tam by měly být i aktuální informace o živnostníkovi.

Telefonicky řešit celou situaci nedoporučuji, neboť telefonát je poté neprůkazný při řešení např. soudní cestou. Jakmile získáte aktuální informace o zaměstnavateli, doporučuji znovu zaslat dopis, upozornit ho na svá práva výplývající z § 313, 314 a 315 zákoníku práce, vyzvat jej k zaplacení mzdy (můžete požadovat i úroky z prodlení, toto ale doporučuji již řešit s právním zástupcem) a k předložení potvrzení o zaměstnání, zápočtového listu, uveďte také lhůtu dokdy tak má učinit např. do 5 dnů.

Pokud nebude výzva splněna, je možné obrátit se na místně příslušný inspektorát práce s podnětem k prošetření (místně příslušný bude dle místa podnikání, sídla či bydliště zaměstnavatele). Oblastní inspektorát práce může uložit zaměstnavateli zjednání nápravy popř. uloží pokutu. V jeho pravomoci ale není vymoci Vám zaplacení mzdy a vystavení potřebných dokumentů.

Dlužnou částku poté můžete vymoci soudní cestou, která je sice náročnější (časově i finančně), ale je zde také větší možnost úspěchu. Rozsudek přímo uloží povinnost vyplatit dlužnou částku a vydat dokumenty, případně je posléze exekučním titulem.

Přeji Vám mnoho štěstí v řešení Vaší situace

Odpověděla:
Ivana Součková, DiS.
poradkyně občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.
Dotaz z 23.02.2010 21:32
jsem v prac.neschopnosti,za týden mi vyprší prac.smlouva a budu nezaměstnaná.Mohu i na dále marodit?Zaměstnavatel po mne chce ukoncenou nes2hopenku.
Odpověď z 01.03.2010 10:08
Dobrý den,
ptáte se, zda můžete i nadále marodit nebo musíte kvůli skončení pracovního poměru ukončit neschopenku. Zaměstnavatel nemá právo po Vás chtít ukončit pracovní neschopnost, ovšem od data skončení pracovního poměru mu zaniká povinnost hrazení nemocenského. Zaměstnavatel má povinnost hradit Vám nemocenskou v prvních 14-ti dnech nemoci a to od 4. dne Vaší nemoci. Pokud by Vaše onemocnění trvalo déle než 14 dní, poté doporučuji se obrátit na Okresní správu sociálního zabezpečení, která dle zákona č. 187/2006 Sb. vyplácí nemocenskou dávku po první 14-ti dnech pracovní neschopnosti.

Doufám, že je tato odpověď pro Vás srozumitelná a dostatečná.

Přeji Vám mnoho štěstí v řešení Vaší situace

Odpověděla:
Ivana Součková, DiS.
poradkyně občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.
Dotaz z 19.02.2010 11:14
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, mám u podniku pracovní smlouvu na dobu neurčitou, měla jsem týdenní úvazek 37,5 hodiny a nyní mi platovým výměrem změnili týdenní úvazek na 20hodin. Chtěla bych vědět, jestli se mi to do odpracovaných let bude počítat jako celý odpracovaný rok i při tom nižším úvazku týdenním nebo je to nějak omezené. Předem děkuji. Z
Odpověď z 22.02.2010 12:59
Dobrý den,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku. Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Odpověděla:
Bc. Lenka Daňhová
poradkyně občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.
Dotaz z 18.02.2010 19:00
Dobrý den,
V březnu mi končí rodičovská dovolená a čeká mě návrat do zaměstnání. Byla mi nabídnuta možnost zkráceného úvazku. Nabídku jsem přijala a podala žádost o kratší prac. dobu na 6hod. denně. Což činí 30 hod. týdně. Dnes mi ovšem přišel email od ekonomického ředitele s tím, že mi nabízejí zaměstnání na 3 dny po 7-8hod. a dva dny volno( tyto dny by odpracovala zaměstnankyně současná.) S tímto řešením však nesouhlasím. Mám nějakou možnost trvat na 6hod. denně? A pokud ne, mohu v krajním případě žádost zrušit a nastoupit na 8hod. denně? Děkuji za odpověď Jana
Odpověď z 19.02.2010 08:51
Paní Jano,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku.
Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice
Dotaz z 17.02.2010 20:26
DNE 9.11.2009 JSEM NASTOUPILA DO ZAMĚSTNÁNÍ A CHTŠLA BYCH VĚDĚT JAKÁ JE MOJE DÉLKA DOVOLENÉ KE KONCI ROKU 31.12.2009? PŘEDEM DĚKUJI ZA ODPPOVĚ´D
Odpověď z 22.02.2010 12:59
Dobrý den,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku. Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Odpověděla:
Bc. Lenka Daňhová
poradkyně občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.
Dotaz z 12.02.2010 11:34
Dobrý den,
mohu se vás zeptat jestli můžu na DPČ na dobu neurčitou, odejít hned bez 14 denní výpovědní lhůtě?
Odpověď z 15.02.2010 08:35
Vážený/á,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku.
Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice

Dotaz z 09.02.2010 17:04
Dobrý den, dá se považovat za diskriminační jednání, jestli-že je u zaměstnavatele (nezisková organizace) elektronický docházkový systém, který musí používat všichni zaměstnanci, kromě pár vyvolených?
Odpověď z 10.12.2018 09:46
Vážený/á,
z vašeho dotazu bohužel není jasné jaký máte v zařízení problém, proto budu odpovídat velmi obecně. Nerovné zacházení se zaměstnanci v docházce, které nemá opodstatnění a týká se pouze některých – je znevýhodnění. Pokud takovéto zacházení nemá stanoveno objektivně odůvodněný legitimní cíl daný zákonem, je takovéto jednání nesprávné a nezákonné.

- lze se obrátit na Inspektorát práce nebo na vedoucího pracovníka, případně ředitele instituce

Musíme však také vycházet z právní úpravy praxe – a to pro Vás znamená:
Na druhé straně obecně záleží, jací zaměstnanci nemusí daný elektronický docházkový systém používat (případně z jakého důvodu, viz objektivně odůvodněný legitimní cíl)… na příklad, kdyby jej nemuseli používat všichni vedoucí zaměstnanci – a to bez výjimky všichni, nebylo by takové jednání diskriminační ani znevýhodňující – poněvadž by takto nemuseli systém užívat žádní vedoucí zaměstnanci (a to ani budoucí), ne pouze někteří vyvolení. Záleželo by na konkrétní situaci.
Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice
Dotaz z 02.02.2010 20:45
Mám takový dotaz :Na koho se mám obrátit ,když můj zaměstnavatel začal vyplácet mzdu se zpožděním a teď ji nevyplácí vůbec.Moc děkuji
Odpověď z 03.02.2010 14:14
Vážený pane,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku.
Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice


Strana:    ««  «  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  »» 


Kalendář akcí ICOSu:
Kontakty ICOSu
ICOS Český Krumlov, o.p.s.
ulice 5. května 251
381 01 Český Krumlov
telefon: 380 712 202
e-mail: icos@krumlov.cz
Podporují nás:

© 2001, 2015 ICOS Český Krumlov - all rights reserved.
Realizoval: WA.cz