Nabídka programu primární prevence Spirála
Program je určen pro běžné třídní kolektivy, které nevykazují zvýšenou míru výskytu rizikového chování.
- pro předškoláky
- pro žáky na 1. stupni základních škol
- pro žáky na 2. stupni základních škol
- pro studenty gymnázií, středních škol a středních odborných učilišť
Programy všeobecné primární prevence probíhají přímo ve škole/školce, nejlépe v kmenové třídě nebo venku.
Minimální počet hodin: 8 vyučovacích hodin přímé práce s třídním kolektivem - obvykle rozděleno na 4 setkání po 2 hodinách nebo 2 setkání po 4 hodinách. Můžeme se ale dohodnout individuálně dle vaší potřeby. Součástí programu jsou také 4 hodiny konzultace s třídním učitelem.
Program je veden dvěma lektory, kteří mají bohaté zkušenosti s prací s dětmi a odpovídající vzdělání. Po celou dobu programu je přítomen třídní učitel. Pokud je ve třídě asistent pedagoga, je vhodná i jeho přítomnost.
Program je veden interaktivní formou, využívá se psychosociálních her, věnuje se prostor diskuzím, žáci pracují individuálně, v malých i větších skupinách.
Struktura programu
První setkání je zaměřeno především na seznamovací aktivity a to i u žáků, kteří tvoří jednu třídu již několik let. Často se ukazuje, že toho žáci o sobě hodně nevědí, stejně tak třídní učitel a lektoři se dozví mnoho užitečných informací.
Náplň následujících setkání závisí na zvoleném tématu programu. Součástí všech programů jsou sebepoznávací a zážitkové hry a aktivity zaměřené na posílení pozitivních vztahů celého kolektivu a soudružnost skupiny. Dále se věnujeme tématům dle volby třídního učitele (prevence šikany a agresivního chování, rasismus a xenofobie, závislostní chování, kyberbezpečnost,...).
Lektoři přizpůsobují náplň programu danému kolektivu i přáním třídního učitele (na čem je podle něj třeba zapracovat, co žákům nejde, v čem je třeba je podpořit). Každá část programu je ukončena výměnou zpětné vazby mezi lektory a žáky a mezi lektory a třídním učitelem bez přítomnosti žáků.
Cíle programu
- zvyšovat pozitivní klima ve třídách mateřských, základních a středních škol
- rozvíjet psychosociální dovednosti žáků - navazování zdravých vztahů, schopnost čelit tlaku vrstevníků, dovednost rozhodovat se samostatně, efektivně komunikovat a řešit konflikty bez poražených, umět vyjádřit svůj názor apod.
- zvyšovat schopnost odolávat těžkým situacím a umět je překonat
- předcházet vzniku šikany a dalších rizikových forem chování
Rizikové momenty spolupráce
- problém v kolektivu – jakmile se během programu objeví závažnější problém nasvědčující tomu, že třídní kolektiv není v pořádku a je zapotřebí selektivní primární prevence, lektoři program ukončí/přeruší a doporučí další postup pro práci se třídou. Cena za program se buď krátí podle skutečně realizovaného času, nebo se převede na pokračování programu v jiném režimu
- změna třídního učitele během programu – i v případě, že během programu dojde k výměně třídního učitele, by měl být program dokončen (lektoři ho přizpůsobí situaci). Pouze v případě, že by nový třídní učitel odmítal spolupracovat, bude program ukončen. V tomto případě se cena za program nekrátí.
Cena programu
Cena programu závisí na podpoře MŠMT, MAS a další. V případě podpory jsou programy zcela zdarma.
Nedotovaná cena
1875 Kč/1 hod. programu + poradenství pro třídního učitele.
Obvykle se třídami pracujeme v modelu 4x 2 hodiny nebo 2x 4 hodiny, ale je možné program přizpůsobit dle potřeb školy.
